Informazio interesgarria:

Argia, gasa eta ura

Gure etxebizitzaren funtsezko hornidurak erosotasuna eta bizi-kalitatea ematen digutenak dira. Oinarrizkotzat jotzen dugu, beraz, gasaren, elektrizitatearen edo uraren gainean zer eskubide ditugun jakitea.

Argia, gasa eta ura

Argia, gasa eta ura

2003an merkatua liberalizatu zenetik1, gas naturalaren zerbitzurako zure beharretara ondoen egokitzen den enpresa merkaturatzailea aukeratzeko askatasuna duzu.

Bi enpresa-mota daude:

  • Enpresa hornitzaileak: gas naturala zentraletatik kontsumo-puntuetara kudeatzen eta banatzen dute.
  • Enpresa merkaturatzaileak: kontratua kudeatzeaz eta hornidura fakturatzeaz arduratzen dira.

Legez kanpokoa da edozein gas-konpainiak eskaintzak egitea zure etxean bertan, aurretik ez baduzu eskatu. Zuk bisita bat eskatzen baduzu bakarrik egin ahal izango dute.

Merkaturatzaileek hornidura bermatu behar dute, justifikaziorik gabeko murrizketarik ezarri gabe.

Enpresa horiek bezeroaren arretarako doako zerbitzua eta posta elektronikoko helbidea eman behar dizkizute.

Naturala edo butanoa

Butano gasaren zerbitzua eskuratzeko, idatziz formalizatu behar duzu kontratua hornitzaile batekin. Enpresa hori arduratuko da bonbonak entregatzeaz, erreguladore bat emango dizu eta lotutako aseguru bat kudeatuko du.

  • Gobernuak araututako tarifak: butano gasa hornitzeko tarifak Gobernuak arautzen ditu, eta Estatuko Aldizkari Ofizialean (BOE) argitaratzen dira. Tarifa horien barruan hornidurarekin zerikusia duten kostu guztiak sartzen dira.
  • Bonbonak aldizka berrikusi: butano gasaren bonbonak bost urtean behin berrikusi behar dira, eta kontsumitzailea bera da horren arduradun. Berrikusketa.
EUROPAR BATASUNEKO ARAUDIA

Lotzea

Tarifa hori ordaindu behar duzu zure sarea enpresa banatzailearekin konektatzean edo ez ordaintzeagatik eten ondoren hornidura berrezartzean.

Tarifak

Gas-horniduraren kostua ezartzeko bi aukera daude:

Araututako prezioa edo azken baliabideko tarifa (ABT): Industria Ministerioak ezartzen du tarifa, eta hiru hilean behin eguneratzen du. Azken baliabideko merkaturatzaile batekin baino ezin duzu kontratatu. Hauek dira enpresak:

  • Baser COR (erreferentziako merkaturatzaile ohia)
  • Endesa Energía XXI SLU
  • Naturgy Gas & Power
  • Curenergía (lehengo Iberdrola Comercialización de Último Recurso SAU).

Prezio librea: merkatu libreko merkaturatzaile bat aukeratzeak aukera ematen dizu azken errekurtsoko tarifara itzultzeko edozein unetan. Hala ere, zure urteko kontsumoa 50.000 kWh-tik gorakoa bada, nahitaez kontratatu behar duzu hornidura prezio librean.

Kontratua

Gas naturalaren hornidura-kontratuak idatziz egin behar dituzu beti, zure sinadurarekin. Telefonoz eginez gero, funtsezkoa da kontratuaren kopia bat eskatzea, zuri emateko betebeharra baitute.

Kontratuak informazio hau jaso behar du:

  • Hornitzailearen izena eta helbidea.
  • Zer zerbitzu emango dituen eta noiz egingo duen hasierako konexioa.
  • Mantentze-lanetarako zer zerbitzu emango dituen.
  • Tarifei eta mantentze-gastuei buruzko informazioa nola lortu.
  • Kontratuak zer iraupen duen, eta kontratua berritzeko, deuseztatzeko eta kontratuan atzera egiteko zer baldintza bete behar diren.
  • Konpentsatzeko eta itzultzeko zer akordio dauden.
  • Gatazkak konpontzeko metodoa zein den.
  • Kontsumitzaileen eskubideei buruzko informazioa, erreklamazioen izapidetzea barne.

Saltzaileak

Merkatu libreko gas-konpainiek honako informazio hau eman behar dute beren eskaintzetan:

  • Lehengaiaren kostua.
  • Garraioaren eta banaketaren kostua, Administrazioak arautuak.
  • Administrazioak araututako garraio-, biltegiratze-, birgasifikazio- eta banaketa-bidesarien kostua.
  • Merkaturatze-kostuak.
  • Kontagailuaren alokairua eta irakurketa-zerbitzua, Administrazioak arautuak.
  • BEZa.

Merkaturatzaile libreekin egiten diren kontratuak pribatuak dira, eta zerbitzua idatziz kontratatzen da beti. Honako hauek sartzen dira ohiko beharrezko dokumentazioan:

  • NANa.
  • Bizigarritasun-zedula, salerosketa-eskritura publikoa edo alokairu-kontratua.
  • Banakako instalazioaren ziurtagiria, instalatzaile ofizial baimendu batek emana.
  • Banku-erakundearen datuak, ordainagiria helbideratu nahi baduzu.

Gizarte Bonu Termikoa

Gizarte-bonu termikoa kalteberatasun-egoeran dauden familientzako eta partikularrentzako laguntza ekonomikoa da. Urtero ordaintzen da, urtea amaitutakoan. Trantsizio Ekologikorako Ministerioak finantzatzen du, baina Eusko Jaurlaritzak kudeatzen eta ordaintzen du, eta dirulaguntza handitu egin dezake.

Nork eska dezake?

Ez da eskatu behar. Elektrizitateko gizarte-bonua baduzu, automatikoki jasoko duzu gizarte-bonu termikoa. Jakinarazten dizutenetik 10 egun dituzu zuzenketak proposatzeko, beharrezkoa balitz.

Zenbatekoa da dirulaguntza?

Zenbatekoa bi aldagairen arabera aldatzen da:

  • Zure kalteberetasun-maila: zaurgarritasun-egoeran, zaurgarritasun-egoera larrian eta bazterketa-arriskuan bazaude.
  • Zona klimatikoa, bizilekuaren araberakoa. Hemen kontsulta dezakezu.

Erreklamatzea

Arazoak edo desadostasunak badituzu, urrats hauei jarraitu erreklamazioa modu eraginkorrean aurkezteko:

  • Jarri harremanetan merkaturatzailearen bezeroarentzako arreta-zerbitzuarekin: azaldu zehatz-mehatz zure egoera, eta eman arazoari buruzko informazio argia. Erregistratu zure komunikazioak, datak, hitz egin zenuen pertsonen izenak eta edozein erreferentzia-zenbaki adierazita.
  • Berrikusi erantzuna: ebaluatu bezeroaren arretarako zerbitzuak emandako erantzuna eta egiaztatu arazoa behar bezala konpontzen duzun.
  • Erreklamazioa Kontsumobide-Kontsumoko Euskal Institutuan: ez bazaude ados merkaturatzailearen erantzunarekin, erreklamazio bat aurkezteko eskubidea duzu. Jo ezazu Kontsumobide-Kontsumoko Euskal Institutura, erreklamazio-prozesua hasteko. Eraman ezazu informazio guztia eta dokumentu edo egiaztagiri oro.

Gogoratu komunikazio argia eta dokumentatua izatea prozesu osoan zehar. Horrek zure erreklamazioak indar handiagoa izatea eta aldeko ebazpena emateko aukera gehiago izatea eragingo du.

Aholkuak

Hona hemen gas-hornidurako zerbitzu bat kontratatzerakoan erabilgarriak izango zaizkizun funtsezko gomendio batzuk:

  • Jokatu zuhurtasunez: ez kontratatu zerbitzua arinegi.
  • Alderatu eskaintzak: MLBNren (CNMC) orriak eskaintzen duen konparatzailea erabili aukerak ebaluatzeko.
  • Doitu zure kontsumoa: ziurtatu zure beharretara egokitzen den kontsumoa kontratatzen duzula eta ez kontratatu behar baino gehiago.
  • Kontratuaren baldintzak: kontratuaren baldintzak galdetu eta ulertu; horren barruan daude fakturazio-aldia, ordaintzeko modua eta bezeroarentzako arreta.
  • Hasierako deskontuak: adi hasierako deskontu handiei, baliteke eta epe luzera hain handiak ez izatea.
  • Zerbitzuaren kalitatea: merkaturatzaileak bezeroari eskaintzen dion zerbitzuaren kalitatea aztertu.
  • Fakturazio-aldia: informa zaitez fakturazio-aldiari buruz, zure ordainketak eraginkortasunez planifikatzeko.
  • Ordaintzeko modua: egiaztatu ordaintzeko dauden aukerak eta hautatu zure lehentasunetara ondoen egokitzen dena.
  • Idatzizko kontratua: kontratuaren kopia idatzia eskatu beti, eta arretaz irakurri klausula guztiak.
  • Eskatu dokumentuak: telefonoz edo Internetez kontratatzen baduzu, eskatu kontratuaren kopia bat eta atzera egiteko-dokumentua, lehen 14 egunetan bertan behera uzteko aukera izateko.
  • Datuen segurtasuna: ez eman bankuko daturik eta ez sinatu ezer, salbu eta ziur bazaude enpresaz aldatu nahi duzula.
  • Laguntza-zerbitzua: ziurtatu badakizula 24 orduko telefono bidezko laguntza-zerbitzuaren zenbakia, gorabeherarik izanez gero.

Aholku horiei jarraituz gero, erabaki informatuak hartu ahal izango dituzu, eta zure beharretara ondoen egokitzen den gas-zerbitzua lortuko duzula ziurtatu.

Ikuskapenak

Euskal Autonomia Erkidegoan gasa hartzeko instalazioak bost urtean behin ikuskatu behar dira1. Ikuskapen edo berrikuspen hori egiten ez bada, gasa banatzen duen enpresak hornidura eten egingo du. Funtsezkoa da baldintza horiek betetzea, zure etxeko gas-zerbitzuaren segurtasuna eta jarraitutasuna bermatzeko.

Galdarak, berogailuak eta beste ekipo termiko batzuk berrikustea

Gas-galdarak, ur-berogailuak eta gainerako instalazio termikoak aldian behin berrikusi behar dira, energia-eraginkortasuna, segurtasuna, iraunkortasuna eta ingurumen-babesa bermatzeko. Ikuskapenak zenbatean behin egin behar diren potentziaren eta instalazio-motaren araberakoa da; araudiak denbora-tarte hauek ezartzen ditu:

  • 70 kW-eko edo gutxiagoko potentzia duten hormako gas-galdarak: bi urtean behin.
  • Gasezko ur-berogailuak, 24,4 kW-etik gorako eta 70 kW-etik beherako potentzia dutenak: bi urtean behin.
  • 24,4 kW baino gutxiagoko gasezko ur-berogailuak: bost urtean behin.
  • 70 kW-era arteko potentzia duten beste berokuntza-instalazio batzuk: urtero.
  • 70 kW-etik gorako potentzia duten instalazioak: hilero.

Ekipoaren mantentze-eskuliburuak hala adierazten badu, epe horiek laburragoak izan daitezke. Gasa banatzen duen konpainiak, ekipoaren fabrikatzaileak edo profesional independente kualifikatuek egin dezakete berrikusketa. Berrikuspen horiek betetzea funtsezkoa da zure ekipo termikoen funtzionamendu eraginkorra eta segurua ziurtatzeko.

Gas-instalazioak: ikuskapenaren eta berrikuspenaren arteko aldea

Araudiak argi eta garbi bereizten ditu gas-instalazioetako ikuskapenak eta berrikuspenak:

  • Ikuskapenak: gas naturala edo propanoa banatzeko sareei konektatutako instalazioetan egiten dira, edo erabiltzaile bati baino gehiagori zerbitzua ematen dieten propano-edukiontzietan. Kasu honetan, gasaren banatzailea zein ikuskapena egiteko gaitutako gasaren enpresa instalatzailea hauta ditzakezu. Hori, adibidez, galdara komunitarioei aplikatzen zaie.
  • Berrikuspenak: pertsona bakar bati zerbitzatzua emateko diseinatutako instalazioetan egiten dira, dela ontzien (bonbonak) edo propano-edukiontzien bidez hornituta. Kasu honetan, zuk hautatutako gasaren enpresa instalatzaile gaitu batek edo banatzailearen zerbitzu teknikoek soilik egin dezakete berrikuspena.

Berezitasun hori ulertzea funtsezkoa da gas-instalazioek segurtasun-araudiak betetzen dituztela eta eraginkortasunez funtzionatzen dutela bermatzeko.

Nola jakin ikuskapena edo berrikuspena noiz egin

Funtsezkoa da jakitea noiz egin behar duzun zure gas-instalazioaren ikuskapena edo berrikuspena. Hona hemen oinarrizko informazioa:

  • Aldez aurreko oharra

    Enpresa banatzaileak edo hornitzaileak ohar batbidali behar dizu, gutxienez hiru hilabete lehenago, honako hauek jasota:

    • Azken berrikuspenaren data.
    • Hornidura-puntuaren kode unibertsala edo erreferentzia-zenbaki unibokoa.
    • Arretarako doako telefonoa.
    • Enpresa instalatzaileak kontrola egiten badu, berak jakinaraziko dio emaitza konpainia hornitzaileari edo banatzaileari.
    • Aplikatu beharreko araudiari buruzko aipamenak.
  • Ikuskapenetarako informazio gehigarria:
    • Ikuskapena egiteko aurreikusitako astea eta muga-eguna.
    • Banakako instalazioaren eta zati komunaren ikuskapena kudeatzeagatiko kostua, BEZa barne.
  • Aukeratzeko eskubidea
  • Eusko Jaurlaritzaren Industriaren sailaren webgunean eskuragarri dagoen zerrendatik gasa instalatzen duen edozein enpresa gaitu kontrata dezakezu. Ezer adierazten ez baduzu, banatzaileak ulertuko du kontrola bere gain hartzea nahi duzula.

Prozesu horrek plangintza erraztuko dizu, eta zure gas-instalazioa behar bezala ikuskatzeko eta berrikusteko baldintzak beteko dituzula ziurtatuko.

Hornidura etetea ikuskapena edo berrikuspena ez egiteagatik

Ezarritako epean ikuskapena edo berrikuspena ez egiteak hornidura etetea dakar, baina etete hori ez da automatikoa. Hona hemen jarraitu beharreko urratsak:

  • Errekerimendua: enpresa banatzaileak edo hornitzaileak errekerimendu bat bidali beharko dizu, jakinaren gainean zaudela edo errekerimendua jaso duzula frogatzeko moduko edozein bitartekoren bidez.
  • Kontrol-motaren arabera egin beharreko ekintzak
    • Ikuskaritza: bi hilabete izango dituzu konpainiarekin harremanetan jartzeko eta beste egun eta ordu bat adosteko ikuskapena egiteko. Ohar horretan adieraziko dute ikuskapena egin ezean hornidura etengo zaizula.
    • Berrikuspena: hilabete izango duzu enpresa instalatzaile batek berrikuspena egin eta aurkezteko. Ohar horretan ere adieraziko dute berrikuspena bete ezean hornidura etengo zaizula.

Prozedura horrek denbora-tarte eta jakinarazpen argiak ahalbidetzen ditu, ikuskatzeko edo berrikusteko betebeharrak bete ahal izateko eta hornidura etetea saihesteko.

Ikuskapen- edo berrikuspen-ziurtagirian jasotako informazioa

Ikuskapenaren edo berrikuspenarenziurtagiriak instalazioaren segurtasun-egoerari buruzko informazio hau jaso behar du:

  • Akats larriak: istripua berehala izateko arriskua dakartenak. Ikuskatzaileek ezin badituzte berehala zuzendu, instalazioa zigilatuko dute segurtasun-neurri gisa.
  • Akats arinak: arrisku txikiagoa edo erregelamenduzko xedapenak urratzea dakartenak. Ahalik eta lasterren zuzendu behar dituzu. Gehienez ere bi hilabeteko epean, akats horiek zuzendu direla jakinarazi beharko diozu enpresa hornitzaileari edo banatzaileari.

Prezioa

Ikuskapenetan, kontrolaren kostuak bi kontzeptu biltzen ditu:

  • Ikuskapena kudeatzea: enpresa banatzaileak edo hornitzaileak egiten du; barnean hartzen ditu oharrak bidaltzea, ikuskapenak jasotzea eta identifikatutako akatsen zuzenketak gainbegiratzea.
  • Ikuskapena bera: gaitutako enpresa instalatzaileak edo banatzaileak berak egin dezake.

Ohar garrantzitsua: zure etxera edo lokalera bisita egiten dizutenean, ez diezu inolako ordainketarik egin behar ikuskatzaileei. Dagokion zenbatekoa gas-fakturaren bidez ordainduko duzu, ikuskapena enpresa banatzaileak egin edo instalatzaile gaitu batek egin .

Berrikuspenetan, kontrola egiteko kontratatu duzun gaitutako enpresa instalatzailearekin adostutakoa izango da kostua. Ordainketa hori ere enpresa horrekin adostutako baldintzen arabera egingo duzu.

2009an elektrizitate-hornidura liberalizatu zenetik, zure beharretara gehien egokitzen den eskaintza aukeratzeko eta kontratatzeko askatasuna duzu. 2018an, aldaketak egin ziren gizarte-bonuaren erregulazioan, eta gizarte-bonu termikoa ezarri zen.

EUROPAKO BATASUNAREN ARAUDIA

Aldaketa horietatik abiatuta, elektrizitate-merkaturatzaileek debekatuta dute "etxez etxe" kontratazio-eskaintzak egitea. Orain, zure eskakizunetara ondoen egokitzen den aukera hautatzeko eta informazioa gardentasunez jasotzeko ahalmenaduzu, zure etxean salmenta-presiorik izan gabe.

Banatzailea edo merkaturatzailea

Elektrizitate-horniduran bi egiteko nagusi daude:

  • Enpresa banatzaileak: konpainia horiek etxeak elektrizitatez hornitzen dituzte, eta haiek arduratzen dira kable-sareaz, hornidurari alta emateaz eta kontagailuen kudeaketaz eta irakurketaz.
  • Enpresa merkaturatzaileak: energia garraiatzeko edo banatzeko sareetara jotzen dute elektrizitatea erosteko eta kontsumitzeileei saltzeko. Hornidura-kontratua haiekin sinatu behar duzu.

Merkaturatzaileen artean, bi mota daude:

  • Merkatu librekoak.
  • Erreferentziakoak, Industria Ministerioak baimendutakoak, Administrazioak araututako baldintzetan eman behar dutenak elektrizitate-hornidura.

Hauek dira eskuragarri dauden tarifak:

  • Prezio librea: merkatu libreko merkaturatzaileek zehazten dute.
  • Kontsumitzaile txikiarentzako borondatezko prezioa (KTBP): erreferentziako merkaturatzaileek soilik eskaintzen dute.
  • Urte baterako prezio finkoa: nahitaezkoa erreferentziako merkaturatzaileentzat.
  • Azken baliabideko tarifak (ABT): kalteberatasun-egoeran dauden pertsonei aplikatzen zaiena.

Nahi duzunean alda dezakezu merkaturatzailez, baina kontratu libreetan iraunkortasun-klausula bat egon daiteke. Kontratuek gehienez urtebeteko iraupena izan ohi dute, eta isilbidez luza daitezke, baina luzapena zigorrik gabe deuseztadaiteke 15 eguneko aurrerapenarekin eskatzen baduzu. Konpainia-aldaketa gehienez ere hiru asteko epean egin behar da. MLBNk elektrizitate-merkaturatzaileen zerrenda argitaratuta du bere webgunean.

Kontratazio-motak

Elektrizitatea kontratatu eta ordaintzeko lau modu daude:

  • Kontsumitzaile txikiarentzako borondatezko prezioa (KTBP)
  • Azken baliabideko tarifak (ABT)
  • Prezio finkoa 12 hilabetez
  • Merkatu libreko eskaintza

Kontsumitzaile txikiarentzako borondatezko prezioa (KTBP)

KTBPa ohiko tarifa da 1 kW baino handiagoak ez diren tentsioetarako eta kontratatutako potentzia 10 kW edo txikiagoa bada. Hona hemen xehetasunak:

  • Kontratuaren iraupena: urtebetekoa, eta automatikooki luzatzen da, epe beretan.
  • Ordutegi-bereizketa:
    • Energia-kontsumoa:
      • Punta: astelehenetik ostiralera 10:00etatik 14:00etara eta 18:00etatik 22:00etara (garestiagoa).
      • Laua: astelehenetik ostiralera 8:00etatik 10:00etara, 14:00etatik 18:00etara eta 22:00etatik 24:00etara (tarteko prezioa).
      • Harana: astelehenetik ostiralera 00:00etatik 08:00etara, asteburuak eta jaiegunak (merkeagoa).
    • Kontratatutako potentzia:
      • Punta: 08:00etatik 00:00etara (garestiagoa).
      • Harana: 00:00etatik 08:00etara, asteburuak eta jaiegunak (merkeagoa).
  • Kontratatutako potentzia: aldi berean kontsumitzeko ahalmena adierazten du. Ezin da kontratatu instalazio-ziurtagiriak baimendutakoa baino potentzia handiagoa.
  • Fakturaren simulazioa: MLBNk tresna bat eskaintzen du bere orrialdean, faktura ulertzeko.

Eredu horrek eskaria txikiagoa den uneetan sustatu nahi du kontsumoa, eraginkortasuna eta energiaren aurrezpena bultzatzeko.

Azken baliabideko tarifak (ABT)

Azken Baliabideko Tarifak (ABT) kontsumitzaile kalteberentzat diseinatuta daude.

Pertsona kaltebera bazara, zure elektrizitate-hornidura erreferentziako merkaturatzaileekin kontratatu behar duzu gizarte-bonoa- baliatuahal izateko. Ezinbestekoa da pertsona fisikoa izatea eta hornidura ohiko etxebizitzara bideratzea. Prezioa KTBPari deskontu bat aplikatzean lortzen da.

Prezio finkoa 12 hilabetez

KTBP (Kontsumitzaile Txikiarentzako Borondatezko Prezioa) bidez hornitzeko eskubidea duen kontsumitzailea bazara, beste eskaintza bat aukera dezakezu: urtebeteko epean horniduraren prezio finkoa duen eskaintza. Hona hemen xehetasun garrantzitsu batzuk:

  • Ereferentziako merkaturatzaileen eskaintza:
    • Gobernuak izendatutako erreferentziako merkaturatzaileak behartuta daude kontratu-mota horretarako eskaintza bakarra egitera.
    • Eskaintza hori Merkatuen eta Lehiaren Batzorde Nazionalaren (MLBN) webgunean argitaratzen da.
  • Kontratuaren iraupena: kontratuak urtebeteko iraupena du.
  • Kontratua amaitzean, aukeratu: kontratua formalizatzean, bi aukeren artean aukeratu behar duzu, urtebeteko aldia amaitutakoan zer modalitate aplikatuko den adierazteko:
    • KTBP (Kontsumitzaile Txikiarentzako Borondatezko Prezioa): araututako preziora itzuli.
    • Indarrean dagoen urteko prezio finkoko eskaintza: berritu, prezio finkoko eskaintzarekin jarraitzeko.
  • Aldatzeko aukera: urtebeteko epea amaitu baino lehen, erreferentziako merkaturatzaileak kontratazio-aukerak jakinaraziko dizkizu kontratua amaitu aurreko fakturan. Beste kontratu bat eskatzen ez baduzu, hautatutako kontratazio-modalitatea aplikatuko zaizu automatikoki.
  • Kontratua aldez aurretik deuseztatzeagatiko penalizazioak: urteko prezio finkoko eskaintzak penalizazioak izan ditzake, kontratua amaitu aurretik bertan behera uztea erabakitzen baduzu. Penalizazio horiek ezin izango dira izan inola ere hormituko den energiaren kontratuan zehaztutako prezioaren % 5etik gorakoak.
  • MLBNren energia-eskaintzen konparatzailea: KTBPren sarbide-tarifari lotutako prezio finkoko eskaintza bila dezakezu MLBNren energia-eskaintzen konparatzailean, erabaki informatua hartzeko.

Merkatu libreko eskaintza

Aukera eta malgutasun gehiago izatea nahiago baduzu, erreferentziako merkaturatzailea ez den beste enpresa batekin kontrata dezakezu energia elektrikoaren hornidura. Merkatu librean hainbat eskaintza aurkituko dituzu, zure behar eta lehentasunetara egokitu daitezkeenak.

Garrantzitsua da kontuan izatea merkatu libreko eskaintza batzuek penalizazioak izan ditzaketela adostutako epea amaitu baino lehen kontratua deuseztatzea erabakitzen baduzu.

Kontagailuak

2018tik 15 kW-era arteko potentzia kontratatua duten kontagailu guztien ordez kontagailu adimendunak jarri dira. Tresna berri horiek ordutegi-bereizketa eta urrutiko kudeaketa ahalbidetzen dituzte, eta, hala, elektrizitate-kontsumoaren jarraipenean moldakortasun handiagoa eskaintzen dute.

Kontagailu adimendun horien hileko alokairuaren kostua nahiko txikia da: 0,81 € hilean.

Elektrizitatea banatzen duen enpresa arduratzen da kontagailu horien mantentze-lanez.

Faktura

Gardentasuna bermatzeko eta eskaintzak alderatu ahal izateko, elektrizitatearen fakturek zure kontsumoei eta lotutako kostuei buruzko informazio zehatza eman behar dute. Hona hemen faktura batek izan behar dituen gutxieneko edukien xehetasunak:

  • Fakturaren aurrealdean
    • Kontsumitzailearen datuak:
      • Ereferentziako merkaturatzailearen logotipoa, izena, IFZa eta egoitza soziala.
      • Elektrizitatearen fakturaren datuak.
      • Zenbatekoa guztira, eurotan adierazita.
      • Faktura-zenbakia.
      • Jaulkipen-data.
      • Kontsumo-aldia.
      • Karguaren data (helbideratuta badago) edo ordaintzeko azken eguna (helbideratuta ez badago).
    • Fakturaren laburpena
      • Kontratatutako potentzia.
      • Kontsumitutako energia.
      • Soberakinen konpentsazioa.
      • Elektrizitatearen gaineko zerga.
      • Kontagailuaren alokairua.
      • Aplikatutako zerga.
      • Fakturaren zenbateko osoa.
      • Gizarte-bonua eta araututako beste kontzeptu batzuk, aplikatzen badira.
    • Kontratuaren datuak
      • Titularraren izena, IFZa edo AIZa.
      • Hornidura jasotzen duenaren helbidea.
      • HPKU, kontratu-mota eta kontratatutako potentzia.
      • Kontratuaren eta sarbidearen erreferentziak.
      • Berritze-data eta, hala badagokio, gizarte-bonuaren amaiera-data.
    • Kontsumoari buruzko informazioa
      • Azken bi irakurketen diferentziaren arabera kalkulatutako kontsumoa.
      • Banatzailearen web-ataria, ordukako kontsumoa kontsultatzeko.
      • Eguneko batez besteko kontsumoa, kWh-tan metatua, eta eskatutako potentziak.
      • Gizarte-bonuaren deskontuari buruzko informazioa, hala badagokio.
      • Irakurketa benetakoa edo estimatua den adieraztea, datak eta azken irakurketa adierazita.
    • Kontsumoaren bilakaeraren grafikoa
      • Kontsumoaren bilakaera grafiko batean adierazita.
    • Fakturaren xedea
      • Garraio- eta banaketa-bidesariak, karguak eta bestelakoak banakatuta.
      • Energiari, kontagailuaren alokairuari eta zergei buruzko xehetasunak.
      • Erreklamazioei eta bezeroarentzako arretako kontaktuei buruzko informazioa.
    • Informazio gehigarria
      • Bezeroari arreta emateko edo matxuren berri emateko doako telefono-zenbakiak.
      • Auziak ebazteko entitateari buruzko datuak.
      • Ordaintzeko moduari buruzko informazioa.
  • Fakturaren atzealdean
    • Fakturaren banakapena
      • Potentziagatiko eta energiagatiko fakturazioa, ordu-tarteen arabera banakatuta.
      • Kontsumitutako energiaren araberako fakturazioa.
      • Autokontsumoko soberako energiagatiko fakturazioa.
      • Gizarte-bonuaren, elektrizitatearen gaineko zergaren, kontagailuaren alokairuaren, BEZaren eta zenbateko osoaren deskontua.
    • Kontsumitzailearentzako informazioa
      • QR kodea: eskaintzen konparatzailera sartzeko esteka.
      • Kontsumitutako elektrizitatearen jatorriari eta ingurumen-inpaktuari buruzko xehetasunak.
    • Fakturazio-aldia
      • Faktura bi hilean behin egiten da 15 kW-era arte kontratatutako potentzientzat, 1718/2012 Errege Dekretuaren arabera./li>

    Salbuespen batzuk daude bi hilean behin fakturatzeko ezarritako epeari dagokionez:

    • Teleneurketa duten kontagailu digitalak: zure etxebizitzak teleneurketa egiten duten kontagailu digitalak baditu, fakturazioa hilean behin egingo da, hileko benetako irakurketak oinarri hartuta.
    • Hilean behingo fakturazioa, aukeran: hilean behin fakturatzea ere aukera dezakezu, kontagailu-mota edozein dela ere, betiere berariaz onartzen baduzu. Hilean behingo fakturazioa aukeratzeak ez du aldatzen kontsumoaren irakurketaren aldizkakotasuna, kontagailu analogikoetarako bi hilean behin izaten jarraitzen baitu. Benetako irakurketarik gabeko hilabeteetan, fakturazio zenbatetsia egingo da.
    • Akordio espezifikoa merkaturatzailearekin: merkaturatzailearekin beste fakturazio-moduren bat adostu baduzu, hala nola tarifa laua.
    • Kontagailura sartzeko ezintasuna: irakurketez arduratzen den enpresak ezin badu etxebizitzako kontagailura sartu eta bi hilabeteko epean irakurtzen uzten ez badizu, enpresak kontsumoaren zenbatespena egin ahal izango du fakturaziorako.
  • Faktura ordaintzea
    Hogei egun natural dituzu (larunbatak, igandeak eta jaiegunak barne) faktura ordaintzeko, faktura igortzen denetik zenbatzen hasita. Merkatu librean kontratatu baduzu, ordaintzeko epea konpainiarekin adostu duzuna izango da.

    Ordainketa-aldiko azken eguna larunbata edo jaieguna bada, epea hurrengo lehen lanegunera arte luzatuko da.

    Honela ordain dezakezu:

    • Banku-helbideratzea: faktura bidali eta zazpi egunera arte zordunduko da zure kontuan.
    • Enpresa hornitzailearen edo haren ordezkariaren bulegoak.
    • Izendatutako kontu korrontea.
    • Sistema horietarako zailtasunak dituzten eremu geografikoetan,postazi edo antzeko beste bitarteko baten bidez ordaindu daiteke.

Hornidura-mozketa

Ordaintzeko epea amaitu izanari buruzko informazio-komunikazioa:

Ordainketa ezarritako epean egiten ez baduzu, enpresa merkaturatzaileak egoeraren berri emateko idazki bat bidali behar dizu,r faktura igorri eta gehienez ere bi hilabeteko epean. Jakinarazpena jaso dela egiaztatzeko aukera ematen duen edozein bitartekoren bidez egin behar du. Jakinarazpena horrela egiten ez badu arau-hauste larria egingo du enpresak.

Ordaintzeko errekerimendu fede-emailea:

Hornidura eten aurretik, merkaturatzaileak ordaintzeko errekerimendu fede-emaile bat bidali behar dizu. Posta ziurtatuz, burofaxez edo sinadura elektronikoa behar duten bitarteko telematikoen bidez bidal diezazuke. Jakinaraztea lortu ezean, enpresak bigarren errekerimendu bat bidali behar dizu zazpi egun balioduneko epean, eta, behar izanez gero, beste bide batzuk erabiliko ditu.

Hornidura eteteko data duen errekerimendua:

Hornidura eteteko data jasotzen duen hirugarren errekerimendua baino hamabost egun lehenago, enpresak beste ordainketa-errekerimendu bat bidali behar dizu. Errekerimendu horretan, hornidura eteteko data zehatza adierazibehar da. Data hori ezin da jaieguna izan, ezta jai-bezpera ere.

Kalteberatasun larriko egoeran dauden pertsonek babes berezia dute, ezin zaie hornidura eten, baldin eta faktura igorri eta bost hilabeteko epean ordaintzen dutela egiaztatzen badute.

Gainera, zenbait egoerak, hala nola elektrizitateko gizarte-bonuaren onuradun izateak eta 16 urtetik beherakoekin bizitzeak edo mendekotasun aitortuko egoeran dagoen bizikide bat izateak, hornidura etetea eragozten dute, betiere inguruabar horiek egiaztatzen badira.

Berriz konektatzea ez ordaintzeagatik

Ez ordaintzeagatik eten badizutehornidura, zorretan zeneukan zenbatekoa, sortutako interesak eta berriro konektatzeko ezarritako zenbatekoa ordaindu eta, beranduenez, hurrengo egunean eman behar dizute berriro hornidura.

Hornidura eten izana justifikatuta badago, berriro konektatzearen kostua indarrean dauden lotura-eskubideen bikoitza da. Zenbateko gehigarri hori berriro konektatzeko prozesuari lotutako gastuak konpentsatzeko ezartzen da.

Etetea

Hornidura etetea hainbat arrazoirengatik gerta daiteke, besteak beste:

  • Kontratua aldez aurretik deuseztatzea: kontratua erabakitako amaiera-data baino lehen deuseztatzea erabakitzen baduzu, enpresak hornidura eteteko eska diezaioke banatzaileari.
  • Zuzeneko konexioa, aldez aurreko kontraturik gabe: enpresa hornitzailearekin aldez aurreko kontraturik egin gabe zuzenean konexioa egiten denean.
  • Baimendu gabeko deribazioak: jatorrizko kontratuan jasota ez dagoen instalazio bat energiaz hornitzeko deribazioak ezartzen direnean.
  • Neurketa-ekipoa manipulatzea: neurketa-ekipoa manipulatzen dela edo behar bezala funtzionatzea eragozten duen edozein ekintza detektatzen bada.
  • Instalazio arriskutsuak: instalazioak arriskutsuak badira, enpresak hornidura eten dezake segurtasun-arrazoiengatik.

Itzalaldia: eskubideak

Elektrizitate-horniduraren kalitatean ez-betetzeren bat gertatuz gero, kalte-ordaina eskatzeko eskubidea duzu. Eskubide hori aplikatuko da, baldin eta etena ez bada konpainiak aldez aurretik jakinarazitako obren edo ezinbesteko kausen ondorio. Kalte-ordainaren helburua elektrizitate-hornidura etetean izandako kalteak konpentsatzea da.

Hartunea eta lotunea

Hargune- eta lotura-eskubideekin lotutako ekintzak eta instalazioen egiaztapena enpresa banatzaileak egiten ditu, eta lotutako tarifak ministro-agindu bidez arautzen dira. Hona hemen ekintza horiek:

  • Hargune-eskubidea: banatzaileari egin behar diozun ordainketa da, hornidura berri bat egiteko edo lehendik dagoen bat handitzeko beharrezkoak diren jarduketengatik.
  • Lotura-eskubideak: enpresa banatzaileak zure instalazioa banaketa-sarera elektrikoki konektatzeagatik kobratu ditzakeen zenbatekoak dira.
  • Instalazioak egiaztatzea: instalazioek araudiak ezarritako baldintza teknikoak eta segurtasunekoak betetzen dituztela berrikustean eta ziurtatzean datza.
  • Neurketa- eta kontrol-ekipoetako jarduketak: ekipoak konektatzea eta zigilatzea, baita kontsumitzaileak eskatutako beste edozein ekintza ere.

Erreklamazioa

Kontratatutako zerbitzuarekin arazoren bat baduzu, jo ezazu merkaturatzailearen kexen eta erreklamazioen zerbitzura. Konpainiak behartuta daude beren harremanetarako datuak jakinaraztera. Hilabete batean erantzunik jasotzen ez baduzu edo erantzunarekin ados ez bazaude, erreklamazioa aurkez dezakezu helbide honetan:

  • Kontsumobide-Kontsumoko Euskal Institutua
  • Industria, Trantsizio Energetiko eta Jasangarritasun saila

Elektrizitate Gizarte Bonua

Elektrizitateko gizarte-bsonua a pobrezia energetikoari aurre egiteko neurri bat da, eta elektrizitatearen fakturan deskontuak eskaintzen dizkie pertsona kalteberei. Energia-kalteberatasunaren barruan sartzen dira beren diruaren zati handi bat elektrizitatearen eta gasaren fakturak ordaintzeko erabiltzen duten diru-sarrera txikiko pertsonak, bai eta bazterkeria-arriskuan daudenak ere.

Gizarte-bonuaren onuradun izateko baldintzak

Eskaera egiteko baldintza orokorrak
  • KTBP (Kontsumitzaile Txikiaren Borondatezko Prezioa) kontratatuta izatea, hau da, erreferentziako merkaturatzaileek soilik eskainitako tarifa arautua izatea.
  • Kontratua ohiko etxebizitzari dagokiona izatea.
  • Urtean 10 kW-eko edo gutxiagoko potentzia kontratatuta izatea.
Gizarte-bonurako profilak

Lau profil daude: diru-sarrera txikiko elektrizitate-kontsumitzailea, kontsumitzaile kaltebera, kontsumitzaile kaltebera larria eta gizarte-bazterketako arriskuan dagoen kontsumitzailea.

  • Diru-sarrera urriak dituen kontsumitzailea:
    • IPREM (ondorio anitzeko errentaren adierazle publikoa) indizetik gorako diru-sarrerak bider 1,5, eta IPREM indizetik beherako diru-sarrera bider 2.
    • Biderkatzaileari 0,3 gehituko zaio familia-unitatean dagoen pertsona heldu bakoitzeko i, eta 0,5 adingabe bakoitzeko f.
    • Koefiziente biderkatzaileari puntu 1 gehituko zaio inguruabar bereziengatik (minusbaliotasuna, terrorismoaren biktima, genero- indarkeriaren biktima, mendekotasun-egoera, guraso bakarreko familia-unitatea).
  • Kontsumitzaile kaltebera:
    • IPREM indizearen pareko edo hortik beherako diru-sarrerak bider 1,5.
    • Biderkatzaileari 0,3 gehituko zaio familia-unitatean dagoen pertsona heldu bakoitzeko, eta 0,5 adingabe bakoitzeko.
    • Koefiziente biderkatzaileari puntu 1 gehituko zaio inguruabar bereziengatik.
    • Inguruabar gehigarriak izatea, hala nola familia ugaria izatea, erretiroagatiko edo ezintasun iraunkorragatiko Gizarte Segurantzako pentsioduna izatea eta gutxieneko diru-sarrerak izatea, eta Bizitzeko Gutxieneko Diru-sarrera kobratzen egotea.
  • Kontsumitzaile kaltebera larria:
    • Kontsumitzaile kalteberentzat ezarritako mugen % 50eko edo gutxiagoko urteko errenta.
    • Urteko errenta 14 ordainsariko IPREM indizea baino txikiagoa, edo 14 ordainsariko IPREM indizearen bikoitza baino txikiagoa familia ugarien kasuan.
    • Pentsiodunen kasuan, urteko errenta erantsia ezin da 500 eurotik gorakoa izan.
  • Gizarte-bazterkeria jasateko arriskuan dagoen kontsumitzailea:
    • Kalteberatasun larria duen pertsona oro, baldin eta autonomia-erkidegoko edo tokiko gizarte-zerbitzuek gutxienez elektrizitatearen fakturaren % 50 finantzatzen badiote.
    • Hornidura funtsezkotzat jotzen da kasu horietan.
Deskonturako eskubidea egiaztatzea:

Erraz egiazta dezakezu, elektrizitateko gizarte-bonuaren deskontua egiteko baldintzak betetzen badituzu.

Pertsonaren edo familia-unitatearen diru-sarreren kalkulua

Pertsonaren edo familia-unitatearen diru-sarrerak honela kalkulatzen dira:

  • Errenta-aitorpena: errenta-aitorpena egiten baduzu, zure familiako kide guztien azken aitorpeneko zerga-oinarri orokorra eta aurrezki-oinarria gehituko dira.
  • Aitorpena egitera behartuta ez daudenak: betebeharrik ez izateagatik aitorpena aurkeztu ez baduzu, zerga-agentziaren honako informazio hau gehituko da:
    • Lanaren etekinak.
    • Kapitalaren etekinak.
    • Jarduera ekonomikoen etekinak.
    • Ondare-irabaziak eta -galerak.
  • Aitorpena egiteko betebeharra bete ez dutenak: aitorpena aurkezteko betebeharra eduki baina aurkeztu ez bazenuen, ulertuko da diru-sarrerak ezin direla egiaztatu, eta merkaturatzaileak eskaera atzera botako du.

Kalkulu horri esker, pertsonaren edo familiaren egoera ekonomikoa zehaztu daiteke, elektrizitateko gizarte-bonurako hautagarritasuna ebaluatzeko.

Deskontu aplikagarriak eta urteko kontsumoaren muga

Elektrizitateko gizarte-bonuak deskontuak eskaintzen ditu Azken Baliabideko Tarifan (ABT), tarifa arautuaren termino guztiak barne hartzen baititu (Kontsumitzaile Txikiarentzako Borondatezko Prezioa - KTBP). Hauek dira deskontuak:

  • Pertsona bakar batek edo adingaberik gabeko pertsona batek osatutako familia-unitatea: 1,580.7 kWh/urte.
  • Adingabe bat edo pentsiodunak dituen familia-unitatea: 2,222 kWh/urte.
  • Bi adingabe dituen familia-unitatea: 2,698 kWh/urte.
  • Familia ugariak: 4,761 kWh/urte.

Non eta noiz aurkeztu gizarte-bonuaren eskabidea

Eskabide-eredu normalizatua aurkeztu behar diozu erreferentziako zure merkaturatzaileari, eta inprimaki hori bere bulegoetan eta webgunean eskura dezakezu.

Gaur egun gizarte-bonuaren onuradun ez bazara eta baldintzak betetzen badituzu, edozein unetan eska dezakezu, denbora-mugarik gabe.

Eskabidearekin batera, agiri hauek aurkeztu behar dira:

  • Zure familiako kideen IFZren edo AIZren fotokopia.
  • Familia-unitateko kide guztien indarreko errolda-ziurtagiria, banakakoa zein baterakoa.
  • Familia-liburua edo, bestela, Erregistro Zibilaren banakako orriaren ziurtagiria, bereziki familientzat.
  • Familia ugariaren tituluaren kopia, hala badagokio.
  • Indarrean dagoen gutxieneko pentsioa egiaztatzen duen Gizarte Segurantzaren ziurtagiria, pentsiodunen kasuan.
  • Gizarte-zerbitzuen ziurtagiria edo dokumentu egiaztatzailea, pertsonak IPREM indizearen koefizientea 0,5 igotzeko baldintza bereziren bat betetzen duela adierazten duena. Dokumentu horrek berretsi behar du % 33ko desgaitasuna edo handiagoa dagoela, terrorismoaren biktima edo genero-indarkeriaren biktima dela. Garrantzitsua: ziurtagiriak ez du zehaztu behar egoera espezifikoa, ezta familia-unitateko zein kidek pairatzen duen ere.

Nola izapidetzen da gizarte-bonua?

Elektrizitateko gizarte-bonua izapidetzeko prozedura honela gauzatzen da:

  • Eskabidea aurkeztu
    • Eskaera eta dagokion dokumentazioa entregatu erreferentziako merkaturatzaileari.
    • Nahiago baduzu, posta elektronikoz bidal dezakezu eskaera.
  • Jaso izanaren baieztapena
    • Merkaturatzaileak egiaztagiri bat eman beharko dizu eskaera bere bulegoetan aurrez aurre aurkeztu baduzu.
    • Eskaera posta elektronikoz bidaltzen baduzu, berresteko mezu elektroniko bat jasoko duzu.
  • Izapidetzeko epea
    • Merkaturatzaileak 10 egun balioduneko epea du eskaera osoa ebaluatzeko (larunbatak, igandeak eta jaiegunak kontuan hartu gabe).
    • Ukatuz gero, merkaturatzaileak arrazoia adierazi beharko du.
  • Dokumentazioa falta delako jakinarazpena
    • Dokumenturen bat falta bada, merkaturatzaileak 15 egun balioduneko epean jakinaraziko dizu, eskaera jasotzen duenetik zenbatzen hasita.
    • Eskatutako informazioa adierazitako epean bete beharko duzu.
  • Deskontua aplikatu:
    • Eskaera onartu ondoren, hurrengo fakturan aplikatuko da deskontua.
    • Eskaera osorik jasotzen denetik gutxienez 15 egun baliodun igaro behar dira deskontua hurrengo fakturan eraginkorra izan dadin.
    • Faktura epe hori baino lehen egiten bada, deskontua hurrengo fakturan aplikatuko da.

Aplikazio-aldia, luzapen-eskaera eta uko egitea betekizunak galtzeagatik

Elektrizitateko gizarte-bonuak aplikazio-aldi bat du, eta berritzeko eta jakinarazteko baldintza batzuk. Hona hemen funtsezko xehetasunak:

  • Familia ugariak: familia ugariaren titulua indarrean dagoen bitartean aplikatzen da gizarte-bonua.
  • Hasierako iraupena: hasiera batean, gizarte-bonua ematen denetik bi urterako ematen da, baldin eta eskatutako baldintzak betetzen badira.
  • Aldaketak jakinarazteko betebeharra: gizarte-bonua lortu zenueneko zure egoera aldatu bada, enpresari jakinarazi behar diozu aldaketa gertatu eta gehienez ere hilabeteko epean. Aldaketek familia-unitatearen osaeran aldaketak eta diru-sarreretan aldaketak eragin ditzakete, besteak beste.
  • Berritzearen jakinarazpena: bi urte igaro ondoren, konpainiak epearen muga-eguna jakinaraziko dizu azken fakturan, bi urteak amaitu baino bi hilabete lehenago, beranduenez. Jakinarazpenean adieraziko dizu berritu egin behar duzula eta zer urrats eman behar dituzun gizarte-bonuaren onuradun izaten jarraitzeko.
  • Berritze ez-automatikoa: berritzea ez da automatikoa izango, salbu eta hasierako eskaeran administrazioari baimena eman badiozu zure datuak ofizioz egiaztatzeko. Egiaztapen automatikoa baimendu ez baduzu, konpainiak adierazitako berritze-prozedurei jarraitu beharko diezu.

Non erreklamatu, gizarte-bonua ukatzen badizute

Elektrizitate-konpainiak gizarte-bonua ukatzea erabakitzen badu, 10 egun baliodun dituzu, dokumentazioa osorik jasotzen duetik zenbatzen hasita, erabakiaren berri izateko.

Ukatu izanarekin ados ez bazaude edo desadostasunen bat baduzu, erreklamazio bat aurkez dezakezu Kontsumobiden edo kontsumoko beste erakunde eskudunen batean. Aztertu k onpainiak laguntza ukatzeko emandako arrazoia, eta prestatu zure kasua babestuko duen dokumentazio garrantzitsua p.

Pertsona kalteberentzako laguntzak

Eusko Jaurlaritzak baliabide ekonomikoak eskaintzen ditu hainbat ekimenen bidez:

  • Diru-sarrerak Bermatzeko Errenta (DSBE): aldizkako prestazio ekonomikoa, oinarrizko premiei eta gizarteratzeko eta laneratzeko prozesuen ondorioz sortutakoei aurre egitera bideratua, baldin eta ez badu diru-sarrera nahikorik.
  • Gizarte Larrialdietarako Laguntzak (GLL): aldizkakoa ez den prestazio ekonomikoa, gastu espezifikoei, ohikoei edo apartekoei aurre egiteko baliabide nahikorik ez duten pertsonei zuzendua, gizarte-bazterketako egoerak prebenitzeko, saihesteko edo arintzeko. Horretarako, aurrekontua egon behar da, eta eskatutako kontzeptuetara bideratu behar da. GLLak izapidetzea udalei dagokie.
  • 2022ko otsailaren 23ko Aginduak 1.500 euroko gehieneko zenbatekoa ezartzen du GLLen barruan, energia-premiei aurre egiteko.

Horrez gain, elkarte eta GKE batzuek energia-pobreziaren inpaktua murrizteko programak kudeatzen dituzte. Egoera horretan bazaude, bila ezazu ekimen horiei buruzko informazio zehatza, zure beharretara ondoen egokitzen den laguntza eskuratzeko.

ARGINDARRAREN GIZARTE-BONUAREN ARAUDIA

Gizarte Bonu Termikoa

Gizarte-bonu termikoa kalteberatasun-egoeran dauden familientzako eta partikularrentzako laguntza ekonomikoa da, elektrizitateko gizarte-bonua osatzeko diseinatua. Laguntza hori urtero ematen da, eta urtea amaitutakoan ordaintzen da.Trantsizio Ekologikorako Ministerioak finanatzatzen du, eta Eusko Jaurlaritzak handitu egin dezake laguntza. Gainera, Eusko Jaurlaritzak bere gain hartzen du laguntza hori kudeatzeko eta ordaintzeko erantzukizuna.

Nork eska dezake?

Gizarte-bonu termikoak ez du eskaera independenterik behar. Dagoeneko elektrizitateko gizarte-bonuaren onuradun bazara, automatikoki jasoko duzu gizarte-bonu termikoa. Hautagarria izanez gero, jakinarazpen bat jasoko duzu, eta 10 eguneko epea izango duzu zuzenketak proposatzeko, beharrezkoa izanez gero.

Zenbatekoa da dirulaguntza?

Gizarte-bonu termikoaren dirulaguntzaren zenbatekoa bi faktoreren araberakoa da:

  • Kalteberatasun-maila

    Dirulaguntza hiru mailaren arabera zehazten da: kalteberatasun-egoeran dagoen pertsona, kalteberatasun larrian dagoen pertsona eta bazterketa-arriskuan dagoen pertsona.

  • Zona klimatikoa

    Zure bizilekuaren kokapen geografikoak eragina du dirulaguntzan, hainbat zonalde klimatikotan sailkatzen baita.

Aholkuak

Hona hemen elektrizitatearen hornidura-zerbitzu bat kontratatzerakoan erabilgarriak izango zaizkizun funtsezko gomendio batzuk:

  • Eskaintzak bilatu eta alderatu: zaindu kontratatutako potentzia, zure beharrak baino potentzia handiagoa garestia izan baitaiteke.
  • Ez erreparatu soilik prezioari: informa zaitez bezeroarentzako arretaren kalitateaz, fakturazio-aldiaz eta beste alderdi garrantzitsu batzuez.
  • Eskatu beti kontratuaren idatzizko kopia bat: arretaz irakurri, eta idatzizko kopia bat eskatu, bai eta baliogabetze-dokumentua ere, uko egiteko eskubidea baliatzeko telefonoz edo Internetez kontratatu baduzu.
  • Kontu handia izan enpresaz aldatzeko eskaintzak jasotzean: ez eman bankuko daturik eta ez sinatu ezer, salbu eta aldaketa benetan egin nahi baduzu.
  • Aukeratu kontsumo-arbitrajeari atxikitako enpresa bat: horrek gatazkak konpontzeko bide alternatibo bat eskaintzen dizu.
  • Erreklamazio bat aurkeztu behar baduzu, idatziz egin: horrela, haren edukia jasota geratuko da.
  • Gorde dokumentu guztien kopia: fakturak, aurrekontuak, publizitate-eskaintzak eta abar. Erreklamazioak egiteko unean erabilgarriak izango zaizkizu.
  • Aztertu arretaz faktura: ziurtatu kontagailuaren irakurketak zuzenak direla eta, zalantzarik izanez gero edo akatsen bat antzemanez gero, jarri harremanetan merkaturatzailearekin.

Elektrizitate-hornidura bat kontratatzerakoan zure eskubide eta betebeharretan gehiago sakondu nahi baduzu, Kontsumobideren blogean artikulu hauek irakurtzea gomendatzen dizugu:

Ur-hornidura udalen eskumenada, eta haiek zuzenean edo partzuergo edo enpresa emakidadun baten bidez hornitzen dute.

Kontratua

Ur-hornidurako kontratua sinatzen duzunean, ziurtatu urrats hauek betetzen dituzula eta eskatutako dokumentazioa duzula. Oro har, honako hauek biltzen ditu:

  • Idatzizko kontratua

    Kontratua idatziz formalizatu behar da. Zer dokumentazio behar duzun jakiteko, aldez aurretik udaletxean edo enpresa emakidadunean informatzea gomendatzen dizugu.

  • Datu pertsonalak

    Oro har, honako datu hauek eskatuko zaizkizu:

    • Horniduraren titularraren izena eta NANa.
    • Etxebizitzaren erosketaren edo alokairuaren kontratua.
    • Etxebizitzaren helbidea.
    • Bankuko datuak.

Kontratua sinatu ondoren, hornidura-enpresak edo udalak edo partzuergoak alta emango dio zerbitzuari, eta kontagailu bat instalatuko du etxebizitzan.

Ordainagiria

Funtsezkoa da uraren ordainagirian jasotako informazioa ulertzea, tarifak kokalekuaren arabera alda baitaitezke. Hona hemen funtsezko puntu batzuk:

  • Tarifa aldakorrak: uraren tarifak nabarmen alda daitezke leku batetik bestera, udalek prezioak ezartzeko ahalmena baitute.
  • Kontzeptu gehigarriak: uraren oinarrizko kontsumoaz gain, ohikoa da ordainagiriak beste kontzeptu batzuk ere jasotzea, hala nola saneamendua eta arazketa. Kasu batzuetan, kargu bat ere egon daiteke kontagailua alokatzeagatik.
  • BEZa: dagokion BEZa gehitu behar da. Uraren kasuan, aplikatu beharreko BEZ tasa % 10ekoa izan ohi da.

Matxurak

  • Konpainia hornitzailea arduratuko da ura kanpoaldetik eraikinaren sarreraraino kanalizatzeaz.
  • Jabeen erkidegoa eraikinaren sarreratik etxebizitza bakoitzerainoko tarteaz arduratuko da.
  • Zu zara zure etxebizitzaren barrualdearen arduraduna.

Hornidura-mozketa

Zerbitzua ordaintzen ez bada edo matxuratzen bada, konpainia hornitzaileak zerbitzua eteteko eskubidea du. Hala ere, zerbitzua eten aurretik, jakinarazi egin behar dizute.

Baja

Zerbitzuari baja eman nahi badiozu, idatziz egin behar duzu prozedura hori. Gainera, zure NANaren edo IFZren kopia bat erantsi behar da baja-eskaera osatzeko.

Aholkuak

Hona hemen ur-hornidurako zerbitzu bat kontratatzerakoan erabilgarriak izango zaizkizun funtsezko gomendio batzuk:

  • Kontratua irakurri
    • Irakurri arretaz kontratua sinatu aurretik. Ziurtatu termino eta baldintza guztiak ulertzen dituzula.
  • Ura aurreztea funtsezkoa da.

    Erabilera eraginkorragoa egiteko, jarraitu gomendio hauei:

    • Zisterna erregulagarriak dituzten komunak erabili.
    • Ez erabili komuna paperontzia balitz bezala.
    • Dutxa hartu, bainatu ordez.
    • Matxurak azkar konpondu. Tantaka dagoen txorrota batek 30 litro xahutu ditzake egunean.
    • Instalatu difusoreak eta aurrezteko beste gailu batzuk txorrotetan.
    • Doitu uraren presioa zure beharren arabera.
    • Erabili aurretik, erabat bete garbigailua eta ontzi-garbigailua.
    • Energia aldetik eraginkorrak diren etxetresna elektrikoak erosi.
    • Hausnartu uraren eguneroko kontsumoari buruz. Itxi txorrota hortzak edo eskuak garbitzen dituzun bitartean.

Gomendio horien helburua ur-horniduraren erabileran jardunbide arduratsuak sustatzea eta baliabideen kudeaketa eraginkorra bermatzea da.