Enpresak
Enpresen betebeharrak
Enpresek funtsezko erantzukizunak dituzte kontsumitzaileok ditugun eskubideak bermatzeko:
- Hornidura segurua: produktu seguruak eskaini eta zerbitzu seguruak eman behar dituzte. Era berean, aktiboki parte hartu behar dute beren segurtasuna zaintzen.
- Produktuen osotasuna: debekatuta dago produktuak aldatzea edo aizuntzea, konposizioari, egiturari, pisuari, bolumenari edo kalitateari dagokienez. Iruzurra erabat debekatuta dago.
- Bidezko kontratu-baldintzak: ez dituzte kontsumitzaileen eskubideak mugatzen edo urratzen dituzten abusuzko klausularik sartu behar kontratazio-baldintza orokorretan.
- Ordezko piezen bermea: ez dute produkturik merkaturatu behar ordezko piezak eta zerbitzu tekniko egokia daudela bermatzen ez bada, nahitaezkoak direnean.
- Ikuskaritzetan laguntzea: Kontsumobideren eta administrazio eskudunaren merkatua ikuskatzeko eta kontrolatzeko lana erraztu behar dute, eta eskatutako datuak eta informazioa eman.
Betebehar horiek ez betetzeak zehapen-espedientea irekitzea ekar dezake. Neurri horiek bermatzen dute enpresek modu etiko eta gardenean jardutea, kontsumitzaileen eskubideak eta segurtasuna babesteko.
Bermeak eta erreklamazioak
Enpresek erosketa-prozesuan zure eskubideak babestuta daudela ziurtatzeko erantzukizuna dute:
- Araudia betetzea: etiketatze-, aurkezpen- eta publizitate-araudietan ezarritako eskakizunak bete behar dituzte. Informazioaren gardentasuna eta egiazkotasuna ere bermatu behar dute.
- Funtsezko dokumentazioa entregatzea: ondasun iraunkorren kasuan, berme-dokumentua eta erabiltzeko eta mantentzeko jarraibideen eskuliburuak eman behar dizkizute. Gainera, funtsezkoa da ezarritako berme-aldia betetzea.
- Erreklamazio-orriak: erreklamazio-orriak eduki behar dituzte, eta kontsumitzaileek eta erabiltzaileek eskatzen dituztenean eman. Horrek prozesu argia eta eskuragarria bermatzen du, behar izanez gero erreklamazioak aurkezteko.
Neurri horien helburua erosketa bakoitza modu informatuan egiten dela ziurtatzea da, eta, arazoak izanez gero, zure eskubideak baliatzeko behar diren bitartekoak erabiltzeko aukera izatea.
Prezioak
Prezioei dagokionez, araudiak gardentasuna eta argitasuna bermatu nahi ditu transakzio guztietan:
- Prezioak erakustea: salgaiek eta produktuek salmenta-prezioa erakutsi behar dute, bai erakusleihoan (kanpotik ikusteko moduan), bai lokalaren barruan, PVP siglen atzetik.
- Informazio osoa: prezioak ordaindu beharreko zenbateko osoa adierazi behar du; zergak (BEZa) eta beste gastu batzuk barne hartu behar ditu, halakorik badago.
- Produktu espezifikoetarako salbuespenak: balio handiko produktu batzuk betebehar horretatik salbuetsita daude.
- Ontziratutako produktuak: ontziratutako produktu neurgarrietan, unitateko prezioaz gain, neurri-unitateko prezioa adierazi behar da.
- Solteko produktuak: solteko produktuetan, neurri-unitateko prezioa zehaztu behar da (kilo, litro, metro, etab.).
- Zerbitzu gardenak: zerbitzuetan, prezioa agerian jarri behar da.
- Berariazko adostasuna: produktuaren prezioaz gain, beste edozein ordainketa egiteko, berariazko baimena eman behar duzu.
Jarraibide horien helburua da prezioei buruzko informazio osoa eta gardena eskuratzeko aukera izatea, erosketetan erabaki informatuak hartu ahal izateko.
Aurrekontuak eta frogagiriak
Aurrekontuei eta gordekinei dagokienez, transakzioetan gardentasuna bermatzeko arauak ezartzen dira:
- Azalpen-aurrekontuak: enpresek aurrekontu bat eman behar dute, egin beharreko lanak eta horien kostua azaltzeko. Kontsumitzaileak uko egiten badio aurrekontuari enpresek ez dute aurrekontua emateko beharra.
- Frogagiria jasotzeko eskubidea: kontsumitzaile gisa ondasun bat establezimenduan edo laguntza teknikoko zerbitzuan (LTZ) ematen baduzu, gordailuaren frogagiria eskuratzeko eskubidea duzu. Frogagiri horretan, gutxienez, honako hauek jaso behar dira: pertsona edo erakunde gordailuzainaren identifikazioa, objektuaren deskribapena, jasotze-data eta produktua uztearen arrazoia.
Neurri horien bidez bermatu nahi da kostu aurreratuei buruzko informazio zehatza izango duzula eta laguntza teknikoko establezimendu edo zerbitzu baten esku ondasun bat uztean babes formala emango zaizula.
Zordunketa- edo kreditu-txartelarekin ordaintzea
Zordunketa- edo kreditu-txartelaren bidezko ordainketa denean, gardentasuna bermatzeko baldintza argiak ezartzen dira:
- Aldez aurreko informazioa: onartzen diren ordainketa-prozedurei buruzko informazioa jaso behar duzu aldez aurretik.
- Txartelarekin ordaintzeko aukera: establezimenduak txartelarekin ordaintzea onartzen badu, ezin dizute inoiz ukatu aukera hori. Horrek barne hartzen ditu merkealdiak, sustapen bereziak eta abar.
Gutxieneko ordainketak: establezimenduek zenbateko jakin batetik beherako txartel-ordainketa ez onartzeko aukera badute ere, hori argi eta garbi eta aldez aurretik iragarri behar da. Baldintza horien helburua justifikaziorik gabeko edozein ukapen saihestea da, baita sustapen-egoeretan edo merkealdietan ere.
Kutxako edo fakturako tiketa
Kutxako edo fakturako tiketa bat ematen denean, transakzioen gardentasuna bermatzen duten baldintzak daude:
- Nahitaez entregatu beharrekoa: egindako eragiketak zehazten dituen faktura edo ordainagiria eman behar dizu enpresak.
- Eskatutako informazioa. Fakturak edo ordainagiriak informazio hau izan behar du:
- Enpresaren nortasuna eta IFZ (Identifikazio Fiskaleko Zenbakia).
- Fakturatutako kontzeptua, erositako produktuak edo zerbitzuak argi eta garbi deskribatzen dituena.
- Guztira ordaindutako zenbatekoa.
- Transakzioaren data.
Neurri horien helburu,a Kontsumitzaile zaren aldetik, zure transakzioei buruzko dokumentazio argia eta zehatza jasotzen duzula ziurtatzea da. Merkataritza-eragiketen gardentasuna eta araudia betetzen dela bermatzen duen funtsezko informazioa jaso behar dute.
Bilakaerak
Itzulketa bada, baldintza argiak ezartzen dira kontsumitzaileen eskubideak bermatzeko:
- Denda fisikoen kasuan, itzulketen politika establezimenduak berak finkatzen du. Ez daude behartuta itzulketak onartzera, baina bai horren inguruko politika zein den jakinaraztera (ez dira onartzen, dirua itzultzea, bale bat, beste produktu bat...).
- Produktu akastuna: produktua akastuna bada, enpresak dirua itzuli behar dizu.
- Urrutiko erosketetan atzera egiteko eskubidea: enpresak idatziz eman behar du eskubide horren berri, baita eskubide hori baliatzeko epea eta modua ere. Gainera, nahitaezkoa da atzera egiteko dokumentua ematea.
- Atzera egiteko eskubidea baliatzeko epea: 14 egun naturaleko epea duzu kontratatutako produktu bat itzultzeko edo zerbitzu bat bertan behera uzteko, penalizaziorik gabe eta zure erabakia justifikatu beharrik gabe.
- Atzera egiteko eskubidearen salbuespenak: artikulu pertsonalizatuak, bide elektronikoz emandako fitxategi informatikoak edo zigilatutako diskoak, besteak beste.
Neurri horien bidez, kontsumitzaile zaren aldetik, produktu akastunak itzultzeko edo zerbitzuak bertan behera uzteko aukera izango duzula ziurtatu nahi da. Zure eskubide, epe eta salbuespen aplikagarriei buruzko informazio argia ematen dizu.
Beherapenak, saldoak eta likidazioak
Merkealdiak
Merkealdietan, araudi eta gogoeta garrantzitsuak ezartzen dira:
- Merkealdiko produktuak
- Establezimenduak saldu ohi dituen produktuak izan behar dira. Ezin da produkturik erosi merkealdian saltzeko bakarrik.
- Saldu aurretik finkatutakoa baino prezio txikiagoa izan behar dute.
- Gutxienez merkealdiak hasi baino hilabete lehenago establezimenduan salgai egon behar izan dute.
- Ez dute inolako sustapenik izan behar merkealdiak hasi aurreko hilabetean.
- Merkealdia
- Saltokiek merkealdiak noiz egin erabaki dezakete, merkataritza-interes handiagoko urtaroetan oinarrituta.
- Merkealdi bakoitzaren iraupena zehaztu dezakete.
- Bazterketak beherapenetan
- Ez dira sartzen ohiko prezioan baino merkeago saltzeko asmoz hondatuta edo erosita dauden produktuak.
- Etiketatze argia
- Merketutako produktu bakoitzak argi eta garbi erakutsi behar ditu merkealdiaren aurreko prezioa eta beheratutako prezioa.
- Merketutako produktu guztiek urte osoan zehar bete behar dituzten kalitate- eta etiketatze-arau berberak bete behar dituzte.
- Itzulketen politika
- Establezimenduek ez dute produktu baten itzulketa onartzeko betebeharrik, salbu eta hondatuta badago edo kontratuaren baldintzak betetzen ez baditu.
- Merkealdietako itzulketak atzera bota daitezke, behar bezala iragarrita badago.
Sustapenak
Sustapenen helburu nagusia produktuen edo zerbitzuen salmenta ezagutaraztea edo sustatzea da, eta abantailak edo pizgarriak eskaintzen dituzte, hala nola deskontuak, opariak edo sariak.
- Sustapenen funtsezko elementuak: sustapen guztiek informazio xehatua jaso behar dute. Honako hauek nabarmendu behar dira:
- Sustapenean sartzen diren produktuak edo zerbitzuak.
- Sustapenaren berariazko baldintzak.
- Sustapena indarrean egongo den aldia.
- Sustatzen ari diren produktuen osotasuna
- Promozioan dauden produktuek ez dute beren balioa murriztuko duen baldintzarik izan behar.
- Saltokiak aurreikusitako eskariari erantzuteko adina izakin izan behar ditu.
- Sustapenaren iraupena
- Sustapenaren iraupenak ez du gainditu behar eskaintzen den produktuaren izakinen eskuragarritasuna.
Ikuspegi horrek sustapenak gardenak izatea bermatzen du. Mesede egiten dizu, kontsumitzaile zaren aldetik, eskaintzen dituzun produktuei, baldintza aplikagarriei eta balio-aldiari buruzko informazio osoa ematen dizulako.
Saldoak
Saldoek nolabaiteko narriadura edo zaharkitzea dute. Artikulu horiek ezin dira ohiko baldintzetan saldu, eta, beraz, saltokiek prezio merkeagoan erosteko aukera ematen dute. Hona hemen alderdi garrantzitsuak:
- Baldintzak zehaztea: saltokiaren erantzukizuna da saldoak saltzea eragin duten egoera eta kausa espezifikoak argi eta garbi zehaztea.
- Gaien bereizketa fisikoa: saldoen salmentak establezimenduko produktu guztiei eragiten ez badie, saldoan dauden salgaiek gainerakoetatik fisikoki bereizita egon behar dute.
- Saldoak erreklamatzea: saldo-artikulu bat erreklamatzeko aukera baliozkoa izango da soilik produktuak erakusten badu erosketaren unean jakinarazi zenaz bestelako tara edo hutsune bat duela.
Ikuspegi horrek saldoen salmentan gardentasuna bermatzen du, kontsumitzaile gisa prezio eskuragarriagoak dituzten produktuak eskuratzeko aukera emanez, artikuluen egoerari buruzko informazio argiarekin eta eskaintza prezio murriztuan egitera eraman duten arrazoiekin.
Likidazioak
Likidazioko salmentak hainbat arrazoirengatik gerta daitezke:
- Merkataritza-jarduera guztiz edo partzialki etetea, behin betiko edo aldi baterako.
- Negozioa aldatzea, lokala ixtea edo eraldatzea.
- Merkataritza-jarduera normaltasunez garatzea eragozten duen ezinbesteko edozein kasu.
Produktuek merkataritza-establezimenduko izakinen parte izan behar dute. Likidazioko salmentaren publizitate orotan agertu behar dira salmenta hori eragin duten arrazoiak, baita salmentaren hasiera-data eta iraupena ere. Merkataritza-jarduera partzialki uzten denean likidatuko diren salgaien zerrenda ere adierazi behar da.
Likidazioko salmentaren gehieneko iraupena urtebetekoa izango da.
Hurrengo hiru urteetan ezin izango da aurrekoaren antzeko produktuen beste likidaziorik egin establezimendu berean, jarduera erabat bertan behera uzten den kasuetan edo ezinbesteko kasuetan izan ezik.
Merkataritza-ordutegia
Dendek ikusgarri erakutsi behar dituzte, baita itxita daudenean ere, establezimenduaren kanpoaldetik jendearentzako irekitzeko ordutegia eta egunak. Baldintza horrek bermatzen du kontsumitzaile guztiek merkataritza-ordutegiari buruzko informazio argia eta eskuragarria izatea, bisiten plangintza errazteaz gain.
Publizitatea eta salmenta-metodoak
Publizitatearen eta salmenten eremuan, funtsezkoa da kontsumitzaileentzako esperientzia gardena eta errespetuzkoa sustatzen duten printzipio etikoei jarraitzea:
- Publizitate ez-zilegia: publizitate-informazioak zehatza izan behar du, eta engainu-zantzu oro saihestu behar du.
- Argitasuna publizitatean: akatsak eragin ditzaketen edo funtsezko informazioa ematen ez duten iragarkiak saihestea, produktuaren edo zerbitzuaren benetako ezaugarriak edo izaera ezagutzea eragozten dutenak.
- Errespetuzko salmenta-metodoak: ez dira erabili behar metodo engainagarriak, oldarkorrak edo bezeroak erakartzeko edo saltzeko hertsatzen dutenak. Metodo horiek ez dute pertsona aukeratzeko askatasuna mugatu behar.
Printzipio horien helburua da publizitatea eta salmenta-metodoak gardenak, zintzoak eta errespetuzkoak izatea, eta, horrela, merkataritzaren eta kontsumitzaileen arteko konfiantza-harremana sustatzea.